.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
سواحل گلستان؛ در حسرت ساماندهی
حسین قربانی
سواحل گلستان؛ در حسرت ساماندهی

سالانه درصد بالایی از مسافران برای بهره مندی از جاذبه های دریا به استان گلستان در کرانه دریای خزر سفر می کنند از این رو توسعه و رونق گردشگری دریایی و ساماندهی و مدیریت سواحل نیاز به طرحی جامع و هدفمند است.

به گزارش شمال نیوز به نقل از مهر، همانگونه که محرومیتها و مشکلات گلستان در ورای سبزی و خرمی ظاهری این استان پنهان شده، سواحل که از مهمترین مناطق گردشگری این استان به شمار می آیند به دلیل ساماندهی نشدن و نبود مدیریت جامع و طرجهای کلان با مشکلات عدیده ای روبرو است.

از مجموع حدود 82 کیلومتر از سواحل خزر که در محدوده استان گلستان واقع شده است فقط در چند نقطه طرحهای نیمه تمام گردشگری و سالم سازی دریا وجود دارد.

اگر چه گلستان برخلاف دیگر استانهای شمالی محدویت ساحل آزاد و دسترسی به ساحل را ندارد ولی برعکس استانهای همجوار از طرحهای مناسب سالم سازی دریا و گردشگری نیز بی بهره است.

این در حالی است که وجود ساحل آزاد و قابل بهره برداری، ضرورت اجرای طرحهای سرمایه گذاری و گردشگری را برای ایجاد اشتغال و توسعه صنعت گردشگردی دریایی در گلستان الزامی می سازد.

برآیندها نشان دهنده آن است که گردشگری ساحلی و دریایی در گلستان به دلیل کم توجهی و نبود برنامه مناسب در ورای گردشگری جنگلی و دیگر بخشها کم رونق و فراموش شده است.

یک شهروند بندرترکمن در این زمینه به خبرنگار مهر گفت: ایجاد تاسیسات و طرحهای گردشگری جزیره آشوراده در بندرترکمن، یکی از مصوبات هیئت ‌دولت در استان به شمار می آید ولی پیشرفتی مطلوبی در اجرای این طرحها نداشته است.

جعفر احری افزود: سازمان مناطق گردشگری به عنوان سرمایه‌گذار این منطقه، زمین‌های موردنیاز طرح خود را تهیه کرده است اما همکاری برای تسریع در اجرای طرحهای گردشگری در منطقه مناسب نیست.

وی اظهار داشت: متاسفانه بسیاری از طرحهای گردشگری در این منطقه برای افزایش مدت اقامت مسافر اجرا نشد و سواحل منطقه با کمبود امکانات مناسب روبر است.

به گفته احری، کمبود طرحهای سالم سازی از مهمترین مشکلات فراروی بوده و باید طرحهای مناسب مانند ساخت کمپینگ و مراکز اقامتی و خدماتی در حاشیه سواحل احداث شود.

وی عنوان کرد: ایجاد آلاچیق، کمپینگ، اسکله تفریحی و فراهم کردن امکاناتی به منظور انجام ورزشهای آبی را ازجمله اقداماتی است که در راستای سامان دهی سواحل باید انجام شود.

شهروند دیگری از بندر گز افزود: از آنجا که سواحل گلستان نیاز به آزادسازی ندارد می توان با ایجاد امکانات گردشگری درطول سواحل استان گردشگران زیادی را در استان جذب کرد.

محمد صادقی افزود: متاسفانه سواحل استان فراموش شدند و برنامه جامعی برای رونق این مناطق وجود ندارد و اگر بخواهید به همراه خانواده به کنار ساحل بروید، امکانات تفریحی و رفاهی مناسب وجود ندارد.

وی خاطرنشان کرد: ساماندهی و مدیریت بر سواحل اصل مهمی است که در استان توجه چندانی به آن نشد و باید در این بخش برنامه ریزی مناسب صورت گیرد.

وی یادآورشد: برخی طرحهای سالم سازی دریا در استان فاقد امکانات مناسب مانند کمپینگ، محل شنای مناسب و مراکز خدماتی و رفاهی است.

به گفته صادقی، توسعه ورزشهای آبی و ایجاد اسکله تفریحی و توریستی از جمله طرحهایی است که می تواند در رونق و توسعه گردشگری ساحلی و دریایی در این منطقه تاثیر گذار باشد.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان از تدوین 70 بسته سرمایه گذاری گردشگری در گلستان خبر داد و اظهار داشت: در راستای مطالعات بررسی ضوابط و معیارها، تعاریف و مصادیق تاسیسات گردشگری و جمع بندی اطلاعات مورد نیاز این بسته تدوین شد.

فریدون فعالی افزود: همچنین مطالعات تفصیلی سواحل دریای خزر در استانهای شمالی ایران انجام شد که برای انجام آن 750 میلیون ریال هزینه شده است.

وی خاطرنشان کرد: مطالعات زیرساختی جهت ایجاد مناطق نمونه گردشگری در سواحل دریای خزر شامل شهرستانهای بندرترکمن و بندرگز ادامه دارد.

رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان بیان داشت: همچنین دو منطقه گردشگری در این شهرستانها به عنوان محورهای گردشگری انتخاب شدند.

وی یادآورشد: شش میلیارد ریال برای طرحهای گردشگری سواحل استان گلستان در شهرستانهای بندرگز و بندرترکمن در سال گذشته تخصیص یافت.

در دنیای امروزصنعت گردشگری یکی از مهمترین بخشهای در اقتصاد هر کشور بوده که در زمینه اشتغالزایی و کسب درآمد تاثیرگذار است از این رو توسعه گردشگری دریایی، توجه و سرمایه گذاری بیشتر در سواحل و مدیریت برآن از مهمترین مولفه های توسعه به شمار می آید.

طبق آمار، نوروز امسال بیش از سه میلیون گردشگر به گلستان سفر کردند که درصدی از آنان برای بهره مندی از سواحل به استان آمدند.

گزارش: حسین قربانی میانرودی و علیرضا نوری کجوریان


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.125 seconds.